Курс на стратегічне зростання

RSS

2011-04-26 11:03:11
11:03, 26 апреля 2011

Теги: ВиДи Груп, ВиДи АвтоСити, интервью

Нравится

0 (0)

Український автобізнес пережив декілька ключових етапів становлення.

Разом із ринком змінювалися й вимоги до менеджерів компаній, які займаються продажем і обслуговуванням автомобілів. Протягом останнього десятиліття управлінець пройшов еволюцію від звичайного продавця до керівника комплексом бізнес-процесів. Артем Ткаченко, керівник автомобільного бізнесу «ВіДі Груп», упевнений, що настав час чергового еволюційного етапу — управління стратегічним зростанням.

Автомобільний бізнес в Україні і в розвинених країнах: чи має він принципові відмінності?

У розвинених країнах автомобільний бізнес має багатющу історію. Вік деяких компаній перевищив 100 років. Паралельно з розвитком автобізнесу формувалася й культура придбання автомобілів. У країнах з розвиненим автомобілебудуванням у споживача раніше з’явилася можливість вибору, тому покупець став диктувати умови виробникові, а не навпаки. Україна в цьому плані не може похвалитися ні багатою історією, ні високою культурою, ні обсягами ринку.

А з точки зору розвитку дилерського бізнесу в чому полягають основні відмінності?

У європейських країнах дилерські мережі розвивалися поступово, услід за виробником. Тому для Європи є типовою значна кількість невеликих за площею дилерських підприємств. Так, у місті з кількістю населення 100-200 тис. жителів можуть працювати 10-15 дилерів одного бренда.

У нас ситуація інша. І вона пов’язана з історичними особливостями розвитку вітчизняного автопрому. У Радянському Союзі автомобіль був швидше розкішшю, ніж засобом пересування. Як наслідок — інфраструктура в країні не була досить розвинена. На весь Київ існувало декілька великих «вазівських» станцій техобслуговування, автосалони як такі були відсутні. Щоб купити автомобіль, потрібно було замовляти його на заводі та чекати іноді декілька років. Після розвалу Союзу слабка інфраструктура вітчизняного автобізнесу була остаточно зруйнована.

У міру розвитку ринку в Україні почали з’являтися перші імпортери іноземних автомобільних брендів, які взялися формувати власну дилерську мережу. На здобуття статусу дилера проводилися тендери, де, як правило, перемагали компанії, готові інвестувати в будівництво концептуальних дилерських центрів. На пострадянський простір автовиробники прийшли з уже сформованим баченням бренда. Усі дилерські підприємства будувалися приблизно одночасно відповідно до актуальних вимог виробників. Тому таких концептуальних дилерських підприємств, які є в Україні, у Європі не так вже й багато.

В Україні сьогодні модно говорити про мультибрендові дилерські підприємства. Де бере початок цей тренд?

На Заході. Мультибрендовий автосалон — результат бажання надати покупцеві максимальний вибір в одному місці. Сьогодні в Україні так званих автомобільних супермаркетів практично немає. Компанія «ВіДі Груп» першою побудувала Місто Автомобілів «ВіДі АвтоСіті Кільцева», у якому представлено вісім автомобільних брендів, при цьому кожен із них — у форматі концептуального 3S-центру. Сучасний споживач вже не хоче витрачати час на те, щоб об’їхати з десяток автосалонів по всьому місту в пошуках найбільш підхожого автомобіля, — зручніше зробити вибір на користь автомобільного містечка.

Як Ви обирали бренди, представлені у «ВіДі АвтоСіті»?

Для нас було важливо знайти оптимальний баланс у портфелі брендів. Автомобільні бренди повинні забезпечувати синергетичний ефект, доповнюючи, а не поглинаючи один одного. Сьогодні вже можна з упевненістю сказати, що нам вдалося цього досягти. У «ВіДі АвтоСіті» представлені автомобілі, орієнтовані на різну цільову аудиторію в усіх цінових категоріях. Тим самим ми досягли балансу попиту.

«ВіДі Груп» працює над реалізацією проекту з будівництва ще одного «ВіДі АвтоСіті», який знаходитиметься в безпосередній близькості від аеропорту «Бориспіль». Що нового Ви запропонуєте своїм покупцям?

Зараз для нас найголовніше — під час будівництва «ВіДі АвтоСіті Бориспіль» урахувати весь досвід, накопичений за час реалізації проекту першого Міста Автомобілів. Зокрема, ми розробили спеціальну Програму лояльності, яка покликана дати Клієнтам ще більше привілеїв як від самих дилерських центрів, так і від партнерів програми. Вона буде діяти й у «ВіДі АвтоСіті Бориспіль».

Перші дилерські центри в рамках цього проекту ми плануємо відкрити до середини наступного року — до початку Євро-2012. Кардинальних відмінностей між двома автомістечками не буде. Хоча додаткові послуги для Клієнтів передбачаються. Один із сервісів, який ми збираємося запозичити з європейського досвіду, — надання Клієнтам, що відлітають куди-небудь, можливість залишити автомобіль на сервісне обслуговування. При цьому наша компанія візьме на себе трансфер в аеропорт і з аеропорту. З часом така послуга з’явиться і в Місті Автомобілів на Великій Кільцевій недалеко від аеропорту «Київ».

Крім того, у 2012-2013 роках ми плануємо ввести в експлуатацію Місто Автомобілів в Одесі, до нього увійдуть 10 концептуальних дилерських центрів.

Наскільки змінилися вимоги до топ-менеджменту українського автобізнесу за час формування вітчизняного авторинку?

На етапі зародження українського авторинку мінімальні вимоги до менеджерів обмежувалися умінням спілкуватися з Клієнтом. Це пояснювалося тим, що попит, у першу чергу, був на продавців. З часом усі почали розуміти, що сервіс — невід’ємна частина автомобільного бізнесу, тому зросли вимоги до якості сервісного обслуговування. Оскільки вітчизняна освіта за автомобільним профілем знаходиться не в кращому стані, то з огляду на кадри переваги набули ті компанії, які зайнялися вихованням персоналу власними силами. Стали з’являтися тренінгові центри, розроблятися власні методики навчання. На ринку виникла потреба в менеджерах, здатних управляти всім комплексом бізнес-процесів, орієнтованих на досягнення високих результатів.

З настанням кризи картина змінилася кардинально. Якщо раніше головним завданням менеджера було збільшення продажів, то в умовах падіння ринку найважливішим стало зосередження на управлінні витратами. Тому в 2008-2010 роках були затребувані співробітники, які освоїли кризовий менеджмент.

Сьогодні, у зв’язку з пожвавленням автомобільного ринку, цінуються керівники, які можуть переорієнтовуватися з антикризового менеджменту на управління стратегічним зростанням.

Був період, коли автомобільні компанії активно залучали іноземний менеджмент. Чи застосовується ця практика сьогодні?

Така практика типова, насамперед, для імпортерів. Залучення іноземного менеджменту було особливо виправданим на етапі кризи, оскільки західні менеджери або мають досвід роботи в кризових умовах, або можуть звернутися за допомогою в материнську компанію. Але останнім часом усе більше довіри виказується й українському менеджменту, який знає особливості національного ринку, а їх немало. І сьогодні в більшості компаній застосовується комбінована система управління.

Чи важко іноземним менеджерам адаптуватися до українських реалій ведення бізнесу?

Для входження в посаду будь-який іноземний фахівець витрачає не менше півроку. Для порівняння: якщо на Заході керівник переїжджає на нове місце, наприклад, з Франції до Німеччини, то йому для адаптації потрібно не більше місяця. Це пояснюється тим, що в розвинених країнах працюють схожі принципи ведення бізнесу. В Україні вони кардинально відрізняються з точки зору як бізнес-культури, так і законодавчої бази.

Чи відрізняється український автомобільний бізнес від закордонного з точки зору періодичності спілкування з представниками влади?

У жодній країні бізнесмени не прагнуть спілкуватися з представниками влади. Зазвичай, чиновники виявляють палке бажання зустрічатися з бізнесом. А в нашій країні це не просто бажання, а справжнє завзяття. Щотижня учасник автомобільного ринку стикається з тими чи іншими перевірками. В Україні складно знайти контролюючий орган, який не міг би собі дозволити прийти на дилерське підприємство з перевіркою. Це пов’язано, у першу чергу, зі специфікою самого бізнесу. Щоб відкрити дилерський центр, необхідно отримати неймовірну кількість дозволів. І хто б до тебе не прийшов, ти обов’язково щось порушуєш, навіть якщо прагнеш дотримуватися всіх пунктів дозволів.

Наскільки високим є значення лобізму для автомобільного бізнесу в Україні?

Як і в будь-якій іншій країні, в Україні лобізм дуже важливий для бізнесу. Інше питання — наскільки висока культура лобіювання інтересів у нашій країні. Наприклад, у більшості європейських країнах існує закон про лобізм, у якому визначене як саме поняття, так і умови його вживання. У нас про необхідність ухвалення подібного закону говорять давно, але далі за розмови справа не йде. Сьогодні лобіювання обмежене можливістю представляти інтереси бізнесу в громадських радах при органах влади. Ми максимально намагаємося використати цю можливість.

Нравится

RSS



ЗАПИСАТЬСЯ НА ТЕСТ-ДРАЙВ
Найти